Kondilom Nedir? Neden Olur? Belirtileri Nelerdir?

Siğiller pek çok insanda bulunan iyi huylu lezyonlardır. Bu lezyonlar HPV virüsüne bağlı olarak vücudun çeşitli yerlerinde ortaya çıkabilir. HP virüsünün 200 den farklı çeşidi bulunmaktadır. Hpv nin türüne göre siğilin oluşum alanı farklılık göstermektedir.

Siğiller genellikle iyi huyludur ancak anal ve genital bölgede ortaya çıkan siğillerin kanserleşme riski bulunmaktadır. Bu bölgelerde oluşan lezyonlar özel olarak Kondilom şeklinde isimlendirilir. Yazımızda kondilom hakkında bilinmesi gerekenler ayrıntılı olarak paylaşılacaktır.

Kondilom Nedir? Neden Olur?

Anal Kondilom (Condyloma Acuminatum) HPV nin tip 6 ve 11 numaralı türüne bağlı olarak oluşan siğillerdir. Virüs kişiden kişiye veya virüslü kişinin sahsi eşyasının kullanılması yoluyla bulaşmaktadır.

HPV Nasıl Bulaşır?

Kondilomun bulaşması en sık cinsel ilişki yoluyla olmaktadır. Ek olarak virüslü kişilerin eşyalarının kullanılması ve ortak kullanım alanlarından virüs bulaşmaktadır.

Virüs kişiden kişiye ten teması ile kolaylıkla bulaşabilmektedir. Bu nedenle en çok cinsel ilişki yoluyla bulaşır. Ayrıca hpv nin kuluçkaya yatma özelliği nedeniyle virüs kişide veya kişisel eşyalarda uzun süre kalabilmekte ve uygun ortam bulduğunda aktif olmaktadır.

HPV Etki Mekanizması

Yapılan araştırmalar virüsün 2 hafta ile 8 ay arasında kuluçkaya yatabilmektedir. Kuluçka evresinde olan virüs pasif halde vücutta bekler uygun ortam ve şartlar sağlandığında ise aktif olur. Aktif olan virüs kondilom oluşmasına neden olur.

Vücutta pasif olarak bulunan virüs bağışıklık sisteminin zayıflaması ile aktif hale geçmektedir. Yani virüsle temas aylar önce olmuş olsa bile aktif olması çok sonra olabilmektedir.

Özellikle kanser hastaları kemoterapi gördüğü süreçte bağışıklık çok düştüğü için virüsün bulaşma ve aktif olma riski yüksektir.

Ayrıca kondilom problemi olan hamile anneden normal doğum esnasında çocuğa da virüs bulaşabilmektedir.

Kondilom Nasıl Anlaşılır? Belirti ve Şikayetleri Nelerdir?

Öncelikle yazımızda birkaç kez değindiğimiz gibi virüsün bulaşır bulaşmaz aktif olmadığı unutulmamalıdır. Yani cinsel ilişkiden aylar sonra virüs aktif olarak belirtiler göstermeye başlayabilir.

Genital ve anal bölgede oluşan siğiller kaşıntı ve kanamaya neden olabilir.

Kondilomların en belirgin ve rahatsız edici belirtisi kaşıntıdır. Anal ve genital bölgede rahatsız edici düzeyde kaşıntıya neden olabilir. Bu bölgelerde ortaya çıkan kaşıntılar ise kişiyi toplumda zor durumda bırakabilmektedir. Elbette anal bölgede veya genital bölgede oluşan her kaşıntı kondilom sorunu yaşandığı anlamına gelmemektedir. Hemoroid, anal fissür, anal apse gibi sorunlarda bu alanda kaşıntı yaşanmasına neden olabilmektedir.

Siğiller kaşıntı dışında ağrı veya rahatsızlığa neden olmazlar. Ancak sürtünme ve zorlanmaya bağlı olarak kanama şikayeti görülebilir. Özellikle kadınlarda görülen genital siğiller normal doğum ve cinsel ilişki sırasında kanamaya neden olabilmektedir.

Kondilom Nasıl Görünür?

Kondilomlar vücutta görülen diğer siğillerle benzerlik göstermektedir. Pembemsi ya da cilt renginde, pütürlü ve karnabahar gibi bir görümüme sahiptir. Bulunduğu böle nedeniyle müstehçenliğe neden olmasından dolayı görsel paylaşırken seçici olmak gerekiyor. Aşağıdaki görsel incelenerek kondilomların neye benzediği anlaşılabilir.

Kondilomlar Hızla Yayılma Eğilimindedir

Virüs kişiden kişiye bulaşmasının yanı sıra bulaşan kişide de bölgesel olarak hızla yayılma eğilimindedir. Örneğin makat bölgesinde oluşan kondilomlar kısa sürede tedavi edilmez ise makatın iç kısımlarına doğru yayılma olabilir. Bu durumda daha uzun bir tedavi anlamına gelmektedir. Bu nedenle kondilomların fark edilir edilmez tedavi edilmesi hasta açısından avantajlı olacaktır.

Kondilom İçin Hangi Doktora Gidilir?

Kondilom makat bölgesinde görülen bir sağlık problemidir. Makat bölgesi hastalıkları genel cerrahi alanına girmektedir. Genel cerrahi oldukça geniş bir branş olması nedeniyle alt dallara ayrılmıştır. Spesifik olarak makat bölgesi hastalıkları ile ilgilenen genel cerrahi alt branşı ise proktolojidir. Hastaların proktoloji alanında uzman bir doktor tercih etmesi tavsiye edilir.

Cilt yüzeyinde oluşması nedeniyle dermatoloji uzmanları da kondilom tedavisi uygulamaktadır. Ancak dermatoloji alanı bazı durumlarda yetersiz kalmaktadır.

Kondilom Nasıl Tedavi Edilir?

Dermatoloji uzmanları krioterapi, genel cerrahi uzmanları ise lazer ve elektrokoter tekniklerini kullanarak tedavi etmektedir.

Krioterapi (Dondurma)

Dermataloji uzmanları tarafından uygulanan bir tedavidir. Bu tenikte kondilomlara sıvı azot enjekte edilerek dondurulması amaçlanır. Azotun ne kadar alana etki edeceği tam olarak kestirilemediği için istenmeyen dokularda hasara neden olabilmektedir. Ayrıca makat içine yayılan kondilomlarda bu teknik kullanılamamaktadır. Bu tür dezavantajlarından dolayı tavsiye edilen bir teknik değildir.

Lazer Tedavisi

2000li yıllarından başından itibaren lazer cihazı sağlık ve kozmetik alanında kullanılmaya başlanmıştır. Günümüzde pek çok tedavi ve estetik uygulamasında lazer cihazına başvurulmaktadır.

Lazer gibi kullanılan ışık aslında kızıl ötesi ışıktır ve uygulandığı alanı 130-140 dereceye kadar ısıtır. Isınan siğil tabakası denatüre olarak, deriden koparak ayrılır. Bölgesel uyuşturma ile yapılan işlem 3-5 saniyede biter ve hasta işine dönebilir

Elektrokoter Tedavisi

Genel cerrahi uzmanları tarafından koter cihazı ile uygulanan tedavi şeklidir. Adı halk arasında lazer cihazı kadar duyulmasa da doktorlar arasında oldukça yaygın kullanılan bir cihazdır. Yüksek ısı yayan cihaz ameliyatlarda neşter yerine kullanılmaktadır. Ben tedavisi ve siğil tedavisinde de aynı mantıkla kullanılmaktadır.

Cihazın yüksek ısısı sayesinde istenilen alan istenilen ölçüde buharlaştırılabilmektedir. Kondilomlar sağlıklı dokuya zarar vermeden buharlaştırılarak temizlenmektedir.

Kondilom Tedavisinde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Yazımızın içeriğinde de bahsettiğimiz gibi virüs vücutta uzun süre aktif olmadan canlı kalabilmektedir. Virüsün bu özelliği tedavi sürecinin uzamasına neden olabilmektedir. Yani oluşmuş bütün siğiller tedavi edilse bile vücutta pasif olarak bulunan virüs bir süre sonra aktif olarak yeni siğiller oluşmasına neden olabilir. Bu nedele tedavi sürecinden sonra 6 ay kadar bir süre hastanın takip edilmesi gerekmektedir. Siğillerin tamamen geçtiğinin söylenebilmesi için tedaviden 6 ay sonra tekrar herhangi bir kondilomun oluşmamış olması gerekmektedir.

Doktor ve tedavi tercih ederken mutlaka tedavi sonrası süreçte takip yapacak, yeni siğiller oluşmuş ise müdahale edecek doktor veya klinik tercih edilmelidir.

İdea Klinik İzmir’de Kondilom tedaviden sonra belirli periyotlarda hastalarımızı kliniğimize çağırarak yeni kondilomlar oluşup oluşmadığını kontrol ediyoruz. 6 ay sonra hiçbir lezyon oluşmamış ise ancak o zaman tedavi sürecini tamamlıyoruz.