Varis Hakkında En Çok Merak Edilen Sorular

Varis toplumda özellikle kadınlar arasında oldukça sık görülen bir sağlık sorunudur. Toplumda varis hakkında doğru bilgiler bulunduğu kadar yanlış bilgilerde bulunmaktadır.

Varis Muayenesi Nasıl Yapılır?

Varisli damarlar en rahat ayakta durulan pozisyonda görülür. Bu nedenle muayene yapan doktor hastanın sedye üzerinde ayakta durmasını ister. İlk olarak gözle muayene yapılır. Ardından doktorun gerekli görmesi durumunda doppler ile damarların durumu değerlendirilir. Doppler damarlarda bulunan varislerin daha ayrıntılı bir şekilde görüntülenmesini sağlayan bir ultrason cihazıdır.

Varis Neden Olur?

Varis kirli kanı kalbe taşıyan toplardamarların genişlemesidir. Damarlara uygulanan baskı damarların genişlemesine neden olmaktadır. Uzun süre ayakta kalmak veya oturmak, gebelik, hareketsizlik, genetik gibi faktörler sorunun oluşma riskini arttırmaktadır.

Hastalığın oluşumunun daha iyi anlaşılması için şu örnek faydalı olacaktır. Damarlar tazyikli su akan bir hortuma benzetilebilir. Atardamarlar hortumun yer çekimi yönünde su akan şekline, toplardamarlar ise yer çekimine ters pozisyonda akmaya çalışan suya benzetilebilir. Hortum yere doğru tutulduğunda su hızla akar. Ancak havaya doğru tutulduğunda su zorlanarak daha kısa mesafeye ulaşarak akar. Bacaklarda bulunan toplardamarlarda aynı bu şekilde zorlanarak kirli kanı kalbe taşımaktadır. Özellikle uzun süre ayakta kalınan durumlar kanın kalbe taşınmasını sırasındaki baskıyı arttırmaktadır. Baskı uygulanan damarlar genişler ve varis oluşur.

En İyi Varis Tedavisi Hangisidir?

Varis eski zamanlarda ameliyatla tedavi ediliyordu. Günümüz tıbbi ve teknolojik bilgisinde ameliyat oldukça demode kalmaktadır. Ameliyatta sorunlu damar kesilerek bacaktan çıkarılmaktadır. Ancak günümüzde geliştirilen tedaviler sayesinde herhangibir kesiye gerek kalmaksızın varisler tedavi edilebilmektedir. Şuan için uygulanan en etkili yöntem skleroterapidir. Kılcallardan büyük damarlara kadar bütün varislerde uygulanabilmektedir. Kılcallara uygulanan tedavi microskleroterapi büyük varislere uygulanan ise köpük tedavisi olarak adlandırılmaktadır. Skleroterapi de amaç damarlara ilaç enjekte ederek sorunlu damarın kapatılmasıdır.

Tedavi Edilen Varisler Tekrarlar Mı?

Tedavi edilen bir varisin tekrarlama riski bulunmamaktadır. Ancak kişinin genetik yatkınlığına ve varis oluşmasına zemin hazırlayan durumların devamlılığına bağlı olarak yeni varisler oluşabilir.

Varis Tedavisinde Damarın Kapatılması Sorun Oluşturur Mu?

Varis oluşması artık o damarın işlevini yerine getirememesi anlamına gelmektedir. Yani damarda kan akışı sağlanamamaktadır. Sağlıklı kan akışı olmayan damarda kirli kan birikir. Kirli kanın damarda birikmesi bacaklarda ağrı, kaşıntı, kanama hatta bacak yaralarına neden olmaktadır. Damarın kapatılması bu sorunları ortadan kaldırmaktadır. Varisli damarın kapatılması değil kapatılmaması sağlık açısından sorunlara neden olmaktadır.

Yazın Varis Tedavisi Yapılır Mı?

Varis tedavisi için özel bir zaman bulunmamaktadır. Tedavi için en uygun zaman varislerin oluşmaya başladığının fark edildiği zamandır. Çünkü varis sürekli olarak ilerleme eğiliminde olan bir sağlık sorunudur. Tedavi edilmeyen varisler bacak yaralarına (bacak ülserine) neden olabilir. Bu nedenle tedavinin ertelenmemesi tavsiye edilir.

Sülükle Varis Tedavi Edilir?

Tıbbi olarak bir geçerliliği olmasa da sülükle varislerin tedavi edilebileceği inancı toplumda oldukça yaygındır. Yazımızda varisin ne demek olduğuna değindik. ( Toplardamarların yapısal olarak bozulması).

Sülüklerin varis tedavisinde kullanılmasının nedeni kan emmeleridir. Kirli kan sülük tarafından emilince sorunun geçeceği düşünülmektedir. Ancak kanın damardan boşatılması kalıcı bir çözüm değildir. Damar boşatıldığı için yalnızca geçici olarak rahatlama sağlanır. Ancak kirli kanın tekrar birikmesi ile sorun kaldığı yerden devam etmektedir. Şayet bu kanın damardan boşatılması sorunu çözecek olsaydı doktorlarda ameliyat yapmak yerine damarı boşaltırlardı.

Gebelik ve Emzirme Döneminde Varis Tedavisi Yapılır Mı?

Kadınlarda gebelik durumunda varislerde artış ve yeni varis oluşumları sıklıkla görülür. Tedavide ilaç kullanılmasından dolayı gebelik ve emzirme döneminde varis tedavisi yapılması önerilmemektedir. Tedavi için emzirme döneminin bitmesi beklenmelidir.

Varis Çorabı Tedavi Eder Mi?

Varis çorabı varislerin ilerlemesi engellemek ve tedavi sorasındaki süreci desteklemek için kullanılır. Damarda ortaya çıkan yapısal bir bozulmanın çorap giyerek iyileşmesi elbette mümkün değildir. Çoraplar yalnızca basınçlı yapısı sayesinde hastalığın ilerleme hızını yavaşlatarak görülen şikayetlerin hafiflemesini sağlar.