Varis Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Varis hastalığı özellikle kadınlar arasında oldukça yaygın bir sorundur. hastalığın ilk aşamalarda belirti vermemesi zararsız olduğunun ve tedavisinin gereksiz olduğunun düşünülmesine neden olmaktadır. Evet varis ölümcül bir hastalık değildir ama bu zararsız olduğu ya da tedavi edilmese de sorun olmayacağı anlamına gelmemektedir. Varis yavaş ama daima ilerleyen bir hastalıktır. Yani tedavi edilmedikçe daha kötüye gider. Bu nedenle ilk etapta şikayete neden olmasa bile zaman içerisinde hastanın hayat kalitesini olumsuz yönde etkiler.

Varis başlangıcı ve 1. derece ile ilerleyen halleri

Varis Hangi Şikayetlere Neden Olur?

Varis en temel ve basit tanımı ile toplardamarların yapısının bozularak genişlemesidir. Damarların genişlemesinin nedeni üzerinde bulunan ve kanın geriye kaçmasını engelleyen kapakçıkların bozulmasıdır. Bozulan kapakçıklar kanın geriye kaçmasına ve damarda birikmesine neden olur. Damarda biriken kirli kan süreç içerisinde çeşitli şikayetlere neden olur.

CEAP Sınıflandırması Ne Demek?

Varis hastalığının derecelendirilmesi CEAP sınıflandırmasına göre yapılmaktadır. Bu sınıflandırma evrensel olarak kabul edilmiştir. Bu sayede doktorlar hastalığın derecelendirilmesini daha kolay ve anlaşılır bir şekilde yapabilmektedir.

Yukarıdaki görselde varis aşamaları ve bu aşamalarda varislerin nasıl göründüğü gösterilmiştir. C0 varise dair herhangi bir bulguya rastlanmadığını ifade etmektedir. C1 sınıflandırması kılcalların varlığının tespit edildiği anlamına gelmektedir. C2-C3-C4-C5-C6 ise orta boy ve büyük boy varisleri kapsamaktadır. C3 aşamasında olan orta boy bir varis tedavi edilmez ise ilerleyerek büyük boyutlu varislere dönüşebilir. En son aşamada ise varis ülserine neden olur. Hastalığın neden olduğu şikayetler aşağıda ayrıntılı olarak ele alınmıştır.

Ağrı ve Kramp

Varis hastalığının ilk ortaya çıkan belirtileri bacaklarda oluşan ağrı ve kramplardır. Ağrı ilk başlarda hafif düzeyli iken zaman içerisinde yürüme zorluğuna neden olabilecek boyutlara ulaşabilir. Varis kaynaklı bacak ağrıları bacaklara uygulanan ağrının artmasına ve yorgunluğa bağlı olarak günün ileri saatlerinde artış gösterir. Kramplar ise genellikle gece ortaya çıkar. Bazı kramplar uykudan uyandıracak boyutta olabilir.

Deride Renk Değişimi

Damarlarda biriken kan damarın yapısının bozulmasına neden olur. Genişleyen damarlar cilt yüzeyinden görünür hale gelir. Bozulan toplardamarlar morumsu bir renk ve kıvrımlı bir haldedir. Cilt yüzeyinden kabarık ve mor renkli olan bu yapılar estetik anlamda istenmeyen bir görüntüye neden olur.

Şişlik Ve Ödem

Kirli kanın damarda birikmesi damarın şişmesine ve buna bağlı olarak ödem oluşmasına neden olmaktadır.

Kaşıntı

Kirli kanın damarda birikmesi ve şişmesi bacaklarda kaşıntı şikayetine neden olmaktadır. Kaşıntı varislerin ileri derecelere doğru gittiğinin habercisidir.

Kanama

Kanama hastalığın ileri evrelerinde ortaya çıkan ve ciddi denilebilecek şikayetlerden birisidir. Kirli kanla şişen damarlar bir süre sonra patlayarak kanama yapabilmektedir. Kanamaya kişiler kendileri müdahale edebilecekleri gibi bazı durumlarda doktor müdahalesi de gerekebilir. Sorunun bu aşamaya gelmeden çözülmesi mantıklı olacaktır.

Bacak Yaraları- Varis Ülseri

Varis hastalığı öldürücü değildir. Ama bu aşamaya gelen varisler süründürür demek yanlış olmayacaktır. Varis probleminin ilerlemesi ile birlikte sorunlu damarda kan akışı neredeyse durur ve bu durum bacak ülseri( varis yarası) denecek sorunun ortaya çıkmasına neden olur. Hastalığın son ve can sıkıcı aşamasıdır. bacak ülseri iyileşmesi oldukça zor olan yaralardır.

Oluşan yaraların iyileşmesi oldukça güçtür. Bunun nedeni ise bölgede dokuların yenilenmesini sağlayacak kan akışının olmamasıdır. Yaranın iyilşemesi için uzun soluklu bir tedavi süreci gerekmektedir.

Yazının girişinde sorulan varis tedavi edilmez ise ne olacağı sorusunun cevabı bacak ülseridir. Bir anda olmasa da zaman içerisinde tedavi edilmeyen varisler bacak ülseri oluşmasına neden olabilmektedir. Akıllıca olan sorun bu aşamaya gelmeden önce varislerden kurtulmak olacaktır. Bu aşamaya gelen varislerden kurtulmak için önce oluşan yara tedavi edilmesi sonra varislere müdahale edilmelidir.

Varis Ülseri Nasıl Tedavi Edilir?

Oluşan yaranın iyileşmesi için bölgede hücrelerin yenilenebilmesi gerekmektedir. Ancak bölgede kan akışı olmadığı için normal bir yara gibi sorun kendiliğinden iyileşememektedir. Bacak ülseri tedavisinde amaç bölgede bulunan derinin yenilenmesini sağlamaktır. Bunun için uygulanan en güncel ve pratik yöntem PRP tekniğidir.

PRP Uygulaması Nedir?

Prp kişinin kendi kanı alınarak uygulanan bir yöntemdir. PRP yönteminde kişiden kan alınır. Alınan kan cihaz yardımıyla ayrıştırılır. Bu sayede trombosit ve büyüme hücreleri yönünden zengin bir kan elde edilir. Elde edilen bu kan yaranın olduğu alana enjekte edilir. Yarannın büyüklüğüne ve yoğunluğuna bağlı olarak işlem 3 4 seans sürebilmektedir. Seans aralıkları doktorun tercihine göre 15-30 gün arasında değişmektedir.

İdea Klinik İzmir’de varisleriniz yaraya dönüşmeden oldukça kolay ve acısız bir şekilde tedavi olabilirsiniz. Tedaviler hakkında detaylı bilgi almak için aşağıda linki paylaşılan yazımızı inceleyebilirsiniz. Ayrıca aklınıza takılan ve sormak istediklerinizi yorum kısmından bizimle paylaşabilirsiniz.