Kadın Genel Cerrahi Uzmanları

Proktoloji alanına giren (makat hastalıkları) teşhis ve tedavisi maalesef insanları biraz utandırmaktadır. Öyle ki utanç duygusunu yenemeyenler yıllarca doktor ve hastaneden uzak durmaktadır. Tabii ki bu durum hastalığın daha da ilerlemesine neden olmaktadır. Kadın hastalar çözümü kadın cerrahlara muayene olmakta buluyor. Bu nedenle kadın genel cerrahi uzmanları çok aranmaktadır. Bizde bu alanda ön plana çıkan isimleri sizlerle paylaşacağız. İstanbul, İzmir ve Türkiye’nin birçok ilinden kadın genel cerrahları sizlere tanıtmaya devam edeceğiz.

Op. Dr. Demet Ağras (İzmir)

1991 yılında Ege Üniversitesi Tıp Fakültesini kazandı. 1996 yılında mezun olduktan sonra genel cerrahi alanındaki uzmanlığını Ege üniversitesi hastanesinde tamamladı. Kadın hastaların anüs bölgesindeki hastalıkların muayenesinde yaşadıkları çekinceleri fark ederek proctoloji alanına yöneldi. Bu alandaki uzmanlığı sayesinde uzun yıllar İzmir ve çevresinde anal bölge hastalıklarını tedavi etti. İzmir de birçok çağdaş tedavi tekniğini uygulan ilk genel cerrahi uzmanıdır. Şuan da ise güncel tedavi yöntemleri ile kendi kliniğinde anal bölge hastalıklarının tedavisine devam etmektedir.

İstanbul'da proktoloji uzmanı

Op. Dr. Seher Şirin (İstanbul)

Tüm kadınlara örnek olacak bir şekilde aile büyükleri itiraz etse de anne ve babasının desteği ile tıp eğitimine il birinciliği ile yerleşerek başlamıştır. Tıp eğitimin Cerrah Paşa Tıp Fakültesinde tamamlamıştır. Ardından genel cerrahi alanındaki uzmanlığını Samatya Hastanesinde tamamladı. Çalıştığı hastanenin tek kadın cerrahi asistanı oldu. Alanında çok az kadın çalışması ve insanların utanması sebebi ile makat hastalıkları ve göğüs hastalıkları alanında uzmanlaşan Seher Şirin, uzun yıllar İstanbul Eğitim ve Araştırma hastanesinde doktorluk hayatına devam etmiştir. Şuan ise İstanbul’da kendi kliniğinde makat hastalıkları tedavilerine devam etmektedir.

Anal Bölgede Görülen Hastalıklar ve Şikayetler Nelerdir?

Makat hastalıkları günümüzde sıkça rastlanılan sağlık sorunları arasındadır.  Bu bölgede görülen ve insanın hayatını zora sokacak pek çok hastalık bulunmaktadır. Bunların geneli iyi huylu olmasına karşın, kötü huylu olanları da bulunmaktadır. Bunlardan en yaygın olan iyi huylu makat hastalıkları; hemoroid( basur),  fissür (makat çatlağı), kondilom , perianal apse, perianal fistül, anal hematomdur. Kötü huylu olanlar ise anüs ve rektum kanserleridir.

• Hemoroid (basur)

Anal bölgede en sık rastlanılan sağlık sorunlarından bir tanesidir. Hastalığın temel sebebi dışkılama esnasında makat kaslarının zorlanmasıdır. Dışkılama esnasında zorlanma yaşanması sebebi ile anüs bölgesinde bulunan toplardamarların makat dışına sarkarak memecik oluşturmasına basur denmektedir. Memecikler bazı durumdalar da iç kısımlarda da olabilmektedir. Memeciğin pozisyonuna göre hemoroid iç ve dış olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Hastalığın ilk aşamalarında oluşan memecikler yalnızca dışkılama esnasında makattan sarkarken ilerleyen evrelerde memecikler devamlı olarak makat dışında durmakta ve kişiye ciddi rahatsızlıklar yaşatabilmektedir.

• Fissür (makat çatlağı)

Bu bölgede yaşanan en ağrılı ve acılı sağlık problemidir. Hastalar çoğu zaman tuvaletten gözü yaşlı çıktıklarını ifade etmektedir. Makat çatlağı/ yırtığının temel sebebi kabızlık ve ishaldir. Kabızlık yaşanan durumlarda dışkılama işlemi esnasında zorlanma yaşanmakta ve sertleşmiş olan dışkı vücuttan atılırken makat bölgesinde deformasyona sebep olmaktadır. Makatta oluşan bu yırtılma/ çatlak zaman içerisinde ilerleyerek büyümez ancak bu boyutta iken bile kişilerin yaşadıkları acı tuvaletten gözü yaşlı çıkmasına sebep olabilmektedir.

• Kondilom (Makat Siğili)

Kondilom oldukça sık görülen siğillerin makat bölgesinde olan türüdür. Genellikle yetişkin insanlarda görülmektedir. Yetişkinlerde görülmesinin en büyük sebebi ise hastalığın cinsel temasla bulaşmasıdır. Makat bölgesinde oluşan bu siğiller bir tane olabileceği gibi toplu olarak da bulunabilmektedir. Bu siğiller virüs vücutla temas ettikten çok sonra da ortaya çıkabilmektedir. Bu sebeple tedavi süreci ve sonrasındaki izlem süreci çok önemlidir. Oluşmuş bütün siğiller tedavi edilmediği takdir de yeni siğil oluşumları devam etmektedir. Bu sebeple tedavi süreci titizlikle yapılması gereken bir sağlık sorunudur.

• Perianal Apse (Makat Apsesi)

Makat bölgesinde oluşan apse ve apse dolayısıyla oluşan ağrılı şişliklerdir. Anüs bölgesinde dışkılama işlemini kolaylaştırması için salgı bezleri bulunmaktadır. Bu bezlerin tıkanması o bölgede iltihaplanmaya ve dolayısıyla ağrılı bir şişliğe sebep olmaktadır. Bu şişlik kimi zaman hastaların oturmasını dahi zorlaştıracak boyutta olmaktadır. Hızlı ilerleyen bir sağlık sorunudur. Ayrıca tedavi edilmeyen bir apse tedavisi oldukça zor olan fistül hastalığının oluşmasının temel sebebidir.

• Fistül

Anüs ve rektum bölgesinde görülen en riskli hastalıklardandır. Fistül kelime olarak kanal anlamına gelmektedir. Anal kanal ile deri arasında iltihaplı bir kanal oluşmasına fistül denilmektedir. Perianal apse oluşması sonucunda makat bölgesinde iltihap birikmektedir. Vücut bu iltihabın vücuttan atılması için aslında olmaması gereken bir kanal oluşturmaktadır. Fistülün bir ağzı bir de çıkış deliği bulunmaktadır. Ağrılı ve iltihaplı bir rahatsızlıktır. İltihaplı olması kötü koku ve ıslaklık hissine de sebep olabilmektedir. Temel olarak iki tip fistül bulunmaktadır. Bunlar basit ve karmaşık fistüllerdir. Karmaşık fistül ameliyatı oldukça zor ve riskli bir ameliyattır.

• Anal Hematom

Genellikle basur ile karıştırılan bu hastalık aslında makatta pıhtı toplanmasıdır. Oldukça hızlı gelişmektedir. Ve makatta şişlik ve ağrıya sebep olmaktadır. Bazı durumlarda makat hastalıklarına hâkim olmayan hekimler tarafından dahi karıştırılabilmektedir. Pek çok makat hastalığında olduğu gibi anal hemtaomda da temel sebep ıkınma zorluğudur. Ikınma esnasında yaşanılan zorluk esnasında toplardamarlara uygulanan basıncın artması ile pıhtı oluşumu meydana gelmektedir. Ağrı ve kanama şikayetine sebep olarak hastaların günlük yaşantısını zora sokan bir sağlık sorunudur.

Makat (anüs) Kanseri

Kötü huylu bir tümör çeşididir. Bu hastalık için erken teşhis oldukça önemlidir. Ancak hastalar utanma duygusu ile muayene ve tedavi sürecini ertelemektedir. Diğer makat hastalıkları ile karıştırılması oldukça muhtemeldir. Bu sebeple mutlaka bu alanda uzman bir hekim tarafından muayene edilerek teşhis koyulmalıdır. Kanama, kaşıntı, ağrı, ıslaklık gibi belirtileri olabilmektedir. Kondilom ve fistül tedavi edilmediği takdirde kanserleşme riski olan hastalıklardır. Erken teşhis edilen hastalıklarda tam bir tedavi söz konusu iken, tedavi sürecinin geciktirildiği durumlarda kanserin başka organlara bulaşmış olması muhtemeldir.

Makat Hastalıkları İçi Hangi Doktora/ Bölüme Başvurmalıyım?

Yazımızda en sık görülen makat hastalıklarından kısaca bahsettik. Bu hastalıkların tedavisi için mutlaka cerrahi müdahale gerekmektedir. İnsanlar bu bölgede yaşanan rahatsızlıklar için dahiliye, cildiye, üroloji gibi bölümleri tercih edebilmektedir. Ancak hastalığın özellikle tedavisi için mutlaka cerrahi müdahale yapma etkisi olan genel cerrahlara başvurulması gerekmektedir. Aksi takdirde hastalığın tedavi süreci gecikeceği için bu hastalar için bir dezavantaj oluşturmaktadır. Ancak genel cerrahi oldukça geniş bir alan olması sebebi ile doktor tercih edilirken bilinçli davranılmalıdır. Yazımızın birkaç yerinde anal bölgede görülen hastalıkların alanda tecrübeli olmayan hekimler tarafından dahi karıştırılabildiğinden bahsetmiştik. İşte bu sebeple hekim seçerken hastaların mutlaka bu alanda tecrübeli bir doktor seçmesi önerilmektedir. https://www.makathastaliklari.net/hangi-doktora-gidilir/

Makat Muayenesi Nasıl Yapılmaktadır?

Anal bölgeden yaşanılan sağlık sorunları hastaların utanması sebebi ile tedavisi sürekli ertelenen sağlık sorunlarıdır. Ancak unutulmamalıdır ki her hastalıkta olduğu gibi bu tür hastalıklarda erken teşhis oldukça önemlidir. Bu aşamada hastalar kendilerini gözlemleyerek erken teşhis sürecine olumlu katkı sağlayabilmektedir.

Muayenede genellikle ek uygulamalara ihtiyaç duyulmadan uzman hekimin gözlemi ile hastalığın teşhisi koyulabilmektedir. Bu bölgede yaşanan hastalıkların sebep olduğu şikayetler aynı veyahut çok benzer olması sebebi ile mutlaka doktorun bölgeyi muayene etmesi gerekmektedir. Muayene esnasında mahremiyetin korunması açısından muayene odasına hasta yakını dahi alınmamaktadır. Bölgenin en uygun şekilde gözlenebilmesi için hastanın diz dirsek porsiyonu denilen pozisyonu alması istenir. Secde halinde olduğu durulması ancak bel eğilerek makatın öne çıkması sağlanacak şekilde durulmalıdır. Muayene 3 aşamada yapılmaktadır. Bunlar; göz ile muayene, parmak muayenesi ve anaskopla muayenedir.

İnspeksiyon (Gözle muayene):

Hastanın uygun pozisyonu alması ile anüs bölgesi rahatlıkla gözlenecek konumda olmaktadır. Bu aşamada siğiller, çatlaklar, hemoroid memeleri ve fistül kolaylıkla teşhis edilebilmektedir. Teşhisin koyulmasında göz muayenesi neredeyse yeterli olsa da kesin ve doğru tercih için gözle muayene ile sınırlı kalınmamalıdır.

Parmakla muayene (Rektal tuşe):

Hastaların çekindiği bir muayene türüdür. Genellikle hastalar muayene esnasında ağrı yaşadıklarını ifade etmektedir. Ancak parmakla kontrol mutlaka yapılaması gereken bir uygulamadır. Makatın iç kısmında oluşmuş sorunlar ancak bu şekilde anlaşılabilmektedir.

Anaskop Muayenesi

Bu aşamada muayene anaskop adı verilen anüs kanalının ve bağırsağın sonunun görülmesini sağlayan bir alet yardımı ile yapılmaktadır. Parmak muayenesinde anüs bölgesindeki sorunlar elle hissedilebilir ancak kesin teşhis için gözle görülmesi gerekmektedir. Anaskop yardımı ile sorunlar gözle görülerek en doğru teşhis koyulabilmektedir.

Makat hastalıklarının muayenesinde insanlar cinsiyet fark etmeksizin utanmaktadır. Ve bu sebeple süreci ötelemektedir. Ancak bu hastalıklar yaşadıkları hormonal değişimler, doğum gibi süreçler göz önüne alındığında kadınlarda daha sık rastlanmaktadır. Kadın hastalar öncelikli olarak ve özellikle hemcinsi olan kadın doktorları tercih etmek istemektedirler. Ancak ülkemizde kadın genel cerrahların sayısı oldukça azdır. Özellikle anal bölge rahatsızlıkları alanından uzman olan kadın cerrah sayısı daha da azdır.

Add a Comment
  1. Makatım kaşınıyor, küçük küçük kabarmalar var et beni gibi. Kaşımaktan mı oldu bilmiyorum. Ne olabilir bunlar, ne yapmalıyım doktor bey?

Makat siğili ( kondilom) olabilir. Mutlaka bir proktoloğa görünmeli ve tedavi olmalısınız. Ameliyatsız yöntemlerle tedavi etmekteyiz. Buyrun gelin, yardımcı olalım.